menu
Home chevron_right App ontwikkeling

App laten maken - IOS of Android

  • check_circle Automatiseer bedrijfsprocessen
  • check_circle Bereik nieuwe klanten via de App Stores
  • check_circle Verkoop via je eigen IOS en Android app
App laten maken - IOS of Android

Tegenwoordig is het maken van een mobiele applicatie geen rocket science. Maar, een succesvolle app laten maken is echter een proces waarbij een beoorlijke planning zichzelf snel uitbetaald. De eerste vraag: Wat wil je nou eigenlijk? 

Je kunt een app zo moeilijk of makkelijk maken als je wil. Je kunt een simpele app bouwen die wat plaatjes en wat teksten laat zien. Maar je kunt er ook een buitengewoon ingewikkeld proces van maken met een rigoureus ontwerp vooraf, QA-testen op een heleboel apparaten of meerdere versies tegelijk bouwen om te kijken welke versie het beste aanslaat. 

Het pad dat je kiest, geeft vorm aan je missie. En zorgt eindelijk dat je app betaalbaar wordt, of niet. Hieronder lees je alle belangrijke informatie over het bouwen van je app zodat je precies weet welke uitdagingen je onderweg tegen gaat komen. 

Hoeveel kost het om een app te laten maken?

Het maken van een app kost je ongeveer tussen de € 500,- en de € 500.000 euro. De prijs is afhankelijk van de complexiteit van de app, het aantal features en is afhankelijk van de hoeveelheid apparaten die ondersteund moeten worden. Denk hierbij aan de oudere iPhones of de oudere Android toestellen. 

De exacte kosten van een app zijn moeilijk te bepalen zonder dat er een functioneel ontwerp of uitgewerkt design beschikbaar is. Om enigszins een goede prijsindicatie te maken is het belangrijk een flowchart en/of wireframe op te stellen. Middels een flowchart kun je met simpele schetsen aangeven welke functionaliteit de app moet bevatten. Met deze schetsen kunnen app developers inschatten hoeveel tijd zij kwijt zijn aan het ontwikkelen van je app en dus inschatten wat de kosten zijn.

Een native of een webapplicatie laten maken?

Als je een app wil laten maken heb je twee mogelijkheden. 1) je laat een native applicatie bouwen, wat betekent dat je voor zowel Android als IOS een aparte app laat maken. 2) je kiest er voor om een gedeelde app voor beide platformen te maken (Flutter, Hybride / web app). Elk platform kent zijn eigen programmeertaal, ecosysteem en UI bibliotheek. Native apps maken direct gebruik van de UI elementen aangeleverd door Google (Android) of Apple (IOS). Flutter (tevens Google) heeft een UI toolkit geschreven waarbij de gehele UI gedeelt wordt tussen beiden platformen. Dit betekent dat je zowel een IOS als Android app krijgt die er exact hetzelfde uitzien en die tegelijkertijd ontwikkeld worden. 

  • Wat is Flutter?
    Flutter is een UI library gemaakt en ondersteund door Google waarmee developers eenvoudig IOS en Android apps kunnen maken vanuit één enkele codebase.
  • Wat is Ionic/Cordova/Capacitor?
    Ionic is een webframework waarbij developers een webversie maken van de app en deze kunnen exporteren naar zowel een IOS als Android applicatie. Ook hier geldt het voordeel dat je vanuit een enkele codebase kunt richten om zowel het IOS als Android platform.
  • Voordelen Flutter
    Flutter is geschreven in Dart, een high-level, JavaScript-like programmeertaal die erg eenvoudig te leren is.
  • Voordelen Capacitor?
    Geschreven voor het web waardoor webdevelopers zonder extra benodigde kennis een app kunnen bouwen.
  • Nadelen Flutter
    Een nieuwe taal om te leren.
  • Nadelen Capacitor
    Het platform heeft meer aandacht nodig om de look-and-feel net zo smooth te laten zijn als de native platformen

Android en/of IOS applicaties?

Voordat je gaat bepalen hoe je apps gebouwd gaan worden, wil je bedenken of je allebei de platformen wil ondersteunen. Heeft het overgrote deel van jouw doelgroep een iPhone? Bedenk dan of een Android versie zichzelf überhaupt ooit terug gaat verdienen? Andersom geldt hetzelfde verhaal natuurlijk. Het scheelt veel kosten als je een platform (tijdelijk) laat vallen. 

App laten maken in Nederland of in India?

Uitbesteden vs in-house ontwikkeling

App laten maken ontwikkelfase

1. Het onderzoek

Alle apps beginnen met een idee. Als het idee dat je hebt nog niet volledig is uitgedacht doe je er goed aan het idee te verfijnen zodat er een solide basis voor de applicatie onstaat. Zorg bij de eerste analyse van je idee dat je demografische gegevens, motivaties, gedragspatronen en doelen van de eindgebruiker overzichtelijk maakt. Je wil begrijpen waarom de eindgebruik de app gaat gebruiken. Daarnaast is een helder inzicht in het “waarom” een krachtige houvast voor iedereen die aan de applicatie gaat werken. Je zorgt dat iedereen met de neus dezelfde kant oop staat. Dus: waarom zou de eindgebruiker jouw app willen gebruiken?

2. Wireframing

De volgende stap is het documenteren en het uittekenen van een wireframe van de applicatie om toekomstige functionaliteiten te begrijpen. Hoewel tijd schaars is en er wel degelijk wat tijd zit in het maken van een goed wireframe, helpt het tekenen van gedetailleerde schetsen om bruikbaarheidsproblemen aan het licht te brengen. Een applicatie laten maken wordt eenvoudiger met een wireframe. Een wirefram kan een krachtig hulpmiddel zijn voor communicatie en samenwerking tussen de mensen die aan de applicatie meewerken. Als je klaar bent met schetsen, helpt het wireframe je om je ideeën verder te verfijnen en alle componenten van het ontwerp op de juiste manier uit te werken. 

Je kunt in deze beginfase elke technische beperking omzeilen. Het gaat nu echt om het eindproduct waarmee de gebruiker aan de slag gaat. Probeer na het uitwerken van het wireframe een duidelijk overzicht te krijgen van hoe de verschillende functies met elkaar functioneren, welke functies belangrijker zijn dan de andere en of je wellicht schermen of elementen (al is het tijdelijk) achterwegen kunt laten. Dit scheelt tijd, geld en ruis tijdens proces. Vervolgens maak je een roadmap of een storyboard om de relatie tussen alle schermen en elementen overzichtelijk te maken. 

3. Technische haalbaarheids beoordeling

Misschien heb je inmiddels een duidelijk overzicht van alle functionaliteiten, schermen waarmee de eindgebruiker de interactie aan gaat en heb je een overzicht van de informatie die door de app gebruikt gaat worden, maar je moet ook kijken of alle wensen haalbaar zijn. Een applicatie laten maken kent risico's. Vooral op technisch gebied zijn er veel vragen te beantwoorden. Zijn er bestaande databases waarmee je moet werken? Of laat je deze opnieuw inrichten voor dit project specifiek? Zijn er externe API's die aangesproken moeten worden? Is deze data gratis beschikbaar of worden hier kosten voor gerekend? Om te weten of het idee van de applicatie technisch haalbaar is, moet je kijken of je toegang hebt tot al de benodigde informatie. Tot slot heb je rekening te houden met de twee grootste app platformen van dit moment. IOS en Android. Allebei de platformen hanteren hun eigen regelgeving waardoor ze verschillende eisen stellen aan de applicatie. Dus als je een app laten maken. Wil je ze voor beide platformen laten uitwerken, of je laat je de app bouwen voor een specifiek platform? 

Een app laten maken in de buurt:

4. Prototype

Begin met een prototype en zorg dat deze zo snel als mogelijk in de handen is van de opdrachtgever(s). Een wireframe, roadmap of storyboard komt pas echt tot leven zodra er een product is waarmee stakeholders kunnen werken. Hoe minimaal het product ook is, wanneer de opdrachtgever het product fysiek of online kan aanraken, kan ervaren zullen zij de waarde van het wireframe en de roadmap ook daadwerkelijk begrijpen. Daarnaast zorgt het prototype ervoor dat gebruiksscenario's waarover misschien nog niet is nagedacht alsnog aan het licht komen. Vergeet lettertypes, kleurgebruik of andere design vereisten. Met een prototype draait het alleen nog om functionaliteit.

5. Het ontwerp

Zodra u deze stap uit de weg heeft geruimd, kunt u zich verdiepen in codering. De ontwerper van uw gebruikerservaring (UX) bouwt de interactie tussen ontwerpelementen, terwijl de ontwerper van de gebruikersinterface (UI) de look en feel van uw app bouwt. Dit proces bestaat uit meerdere stappen en kent vele beoordelingsfasen. Wat u krijgt, zijn blauwdrukken en visuele richting, die uw ingenieurs informeren over het beoogde eindproduct en over hoe interactie moet bewegen, voelen en stromen. Afhankelijk van je projectomvang en app-budget kan deze ontwerpfase in één middag worden afgerond of kan een team heel wat uren in beslag nemen. En vergeet niet om meerdere variaties van een scherm te maken door te spelen met de lay-out van navigatieknoppen en andere visuele elementen. Hoe meer uw product varieert, hoe groter de kans dat uw UX origineel is. Het ontwerpen van applicaties zal een proces met meerdere stappen blijken te zijn en uw resultaten moeten duidelijke visuele richtingen zijn die een abstractie van het eindproduct opleveren.

6. Een native of web-app laten maken?

Native apps kennen veel voordelen tegenover web-apps, ook wel hybride apps genoemd. Toch zijn er genoeg redenen te verzinnen om voor een web-app te kiezen. Hieronder zie je een overzicht van alle voor -en nadelen van native apps tegenover de web varianten.

7. Ontwikkelen

De ontwikkelingsfase begint over het algemeen vrij vroeg. Zodra een idee in de conceptuele fase enige rijping heeft verkregen, wordt een werkend prototype ontwikkeld dat functionaliteit en aannames valideert en helpt om inzicht te krijgen in de reikwijdte van het werk.

Naarmate de ontwikkeling vordert, doorloopt de app een aantal fasen. In de beginfase wordt de kernfunctionaliteit, hoewel aanwezig, niet getest. Zie de app is erg buggy, en niet-kernfunctionaliteit bestaat op dit moment niet. In de tweede fase wordt veel van de voorgestelde functionaliteit opgenomen. De app heeft idealiter lichte tests en bugfixes ondergaan, hoewel er nog steeds enkele problemen kunnen zijn. In deze fase wordt de app vrijgegeven aan een bepaalde groep externe gebruikers voor meer testen. Nadat de bugs in de tweede fase zijn verholpen, gaat de app naar de implementatiefase waar deze klaar is voor release.

Als het jouwe een complex project is waar de gebruikersvereisten regelmatig veranderen, maak dan gebruik van een agile methodologie. Het helpt bij flexibele planning, progressieve ontwikkeling, vroege implementatie en constante verbeteringen. Een grote applicatie kan worden opgesplitst in kleinere modules en op elk van deze kleine onderdelen kan een agile methodologie worden toegepast.

8. Testen

Bij de ontwikkeling van mobiele apps is het een goed idee om vroeg en vaak te testen. Hierdoor blijven uw uiteindelijke kosten laag. Hoe verder u de ontwikkelingscyclus ingaat, hoe duurder het wordt om bugs op te lossen. Raadpleeg de originele ontwerp- en planningsdocumenten bij het uitwerken van de verschillende testcases.

Het testen van applicaties is enorm, dus zorg ervoor dat uw team alle noodzakelijke facetten ervan afdekt. De applicatie moet worden getest op bruikbaarheid, compatibiliteit, beveiliging, interface controles, stress en prestaties. Bij het testen van gebruikersacceptatie ontdekt u of uw mobiele app werkt voor uw beoogde gebruikers of niet. Om dit te testen, geeft u uw app aan een paar mensen in uw doelgroep en stelt u relevante vragen. Zodra uw toepassing de gebruikersacceptatietest heeft doorstaan, weet u dat uw oplossing "werkt". En maak uw aanvraag ook beschikbaar voor een bètaversie, hetzij door de inschrijving van eerder geïdentificeerde groepen, hetzij door een open uitnodiging voor deelnemers. De feedback die u van beta gebruikers ontvangt, helpt u erachter te komen of de functies van de app goed werken in een reële situatie.

9. Implementatie

Uw app is klaar om te verzenden. Kies een dag en start een formele lancering. Voor verschillende toepassingen archieven is het beleid voor het starten van een toepassing verschillend. En onthoud dat dit niet het einde is. App-ontwikkeling stopt niet bij de lancering. Naarmate uw toepassing in handen komt van gebruikers, stroomt er feedback binnen en moet u die feedback opnemen in toekomstige versies van de app. Elke app heeft updates en nieuwe functies nodig. Meestal begint de ontwikkelingscyclus opnieuw zodra de eerste versie van de app wordt uitgebracht. Zorg ervoor dat u over de middelen beschikt om uw product te onderhouden. Afgezien van het geld dat wordt geïnvesteerd in het bouwen van een digitaal product, moet u er rekening mee houden dat het een langetermijnverbintenis is. Godspeed. 

Gratis offerte aanvragen

Lees onze Privacy Policy en Algemene Voorwarden

Vind bedrijven in de buurt

Stel uw vraag

Veelgestelde vragen

  • De prijs van een app kan enorm variëren, afhankelijk van hoe complex de app is, of het alleen Android of iOS is, of het native of hybride is en vooral van de ontwikkelaar die je kiest. Schattingen variëren van slechts € 3000,- tot € 150.000 voor complexere apps gemaakt door zeer ervaren ontwikkelaars en teamleiders.

  • Allereerst: een goed idee. Zonder idee, geen applicatie. Daarnaast heb je meerdere dingen nodig. Als je de applicatie laat maken heb je een helder plan nodig om bij de applicatie ontwikkelaars neer te leggen. Zoals je hierboven kunt lezen doe je er goed aan een heldere functioneel document op te stellen waarin alle vereisten en functionaliteiten van de applicatie opgenomen zijn.

  • Volgens schattingen duurt het tussen de 1.000 en 2.000 uur om een ​​mobiele app met gemiddelde complexiteit te ontwikkelen. Nogmaals, dit hangt sterk af van het type app en je ontwikkelaar, maar dit bereik omvat de meeste ontwikkeltijden voor middelgrote apps.

Offerte aanvragen