mark_email_unread
search

Een app laten maken, waar moet je aan denken?

Tegenwoordig is het maken van een mobiele applicatie geen rocket science. Een succesvolle app laten maken is echter een proces dat een behoorlijk uitgebreide pre-planning met zich meebrengt. Het laten maken van uw mobiele applicatie kan net zo eenvoudig zijn als het openen van de IDE, een paar dingen bij elkaar gooien, een snelle testronde doen en deze indienen bij een App Store, allemaal gedaan in een halve dag werk. Of u kunt er een buitengewoon ingewikkeld proces van maken met een rigoureus ontwerp vooraf, QA-testen op een heleboel apparaten, bruikbaarheidstests, een volledige bèta-levenscyclus en vervolgens een aantal verschillende manieren implementeren. Het pad dat u kiest, geeft vorm aan uw visie. Met dat gezegd, hier is een blik op de levenscyclus van app-ontwikkeling en de doelstellingen en uitdagingen onderweg.

1. Het onderzoek

Alle apps beginnen met een idee, zelfs als die van u alleen is om een ​​mobiele app aanwezig te hebben. Verfijn dat idee tot een solide basis voor een applicatie. Zorg ervoor dat uw eerste analyse actuele demografische gegevens, motivaties, gedragspatronen en doelen van uw koperspersoonlijkheid omvat. Houd tijdens elke fase van het proces rekening met de eindgebruiker. Probeer nu eens aan de levenscyclus van uw klant te denken, zodra hun kenmerken zijn vastgepind. Nadat u ze hebt bereikt, moeten ze worden verworven, bekeerd, behouden en moet hun loyaliteit worden gekoesterd. Aan het einde moet u begrijpen hoe de klant het digitale product gaat gebruiken. Als u dit vanaf het allereerste begin doet, krijgt u een stevige basis, en uw duidelijkheid zal u en uw investeerders het broodnodige vertrouwen geven.

Deze fase is essentieel omdat je tijdens deze fase de nodige basis legt voor wat er daarna komt. Doe je substantiële onderzoek en brainstorm voordat je doorgaat naar de volgende fase. En een ander belangrijk onderdeel van deze fase is het analyseren van de concurrentie. Een gedetailleerde studie van de app van uw concurrent helpt u erachter te komen welke functies ontbreken in hun app, zodat u deze in uw app kunt opnemen, zodat deze opvalt.

2. Wireframing

De volgende stap is het documenteren en wireframe van de app om toekomstige functionaliteiten te begrijpen. Hoewel de tijd op dit moment niet aan uw kant staat, helpt het tekenen van gedetailleerde schetsen van het beoogde product u om bruikbaarheidsproblemen aan het licht te brengen. Schetsen doet veel meer dan alleen je stappen volgen. Het kan een krachtig hulpmiddel zijn voor communicatie en samenwerking. Als u klaar bent met schetsen, helpt wireframing de ideeën te verfijnen en alle componenten van het ontwerp op de juiste manier te ordenen. U kunt in deze beginfase elke technische beperking in het backendontwikkelingsproces omzeilen. Probeer nu een duidelijk begrip te ontwikkelen van hoe uw voorgestelde functies en ideeën zullen samensmelten tot een functionele app. Je moet ook een roadmap of een storyboard maken om de relatie tussen elk scherm en hoe de gebruikers door de app navigeren te demonstreren. Zoek naar mogelijkheden om uw merk op te nemen, focus op de gebruikerservaring en houd rekening met de verschillen in de manier waarop mensen een mobiele app gebruiken versus een mobiele website.

3. Technische haalbaarheidsbeoordeling

Misschien heb je inmiddels een duidelijk begrip van de visuals, maar je moet ook overwegen of de back-endsystemen de functionaliteit van de app kunnen ondersteunen. Om te weten of het idee van uw applicatie technisch haalbaar is, moet u toegang krijgen tot openbare gegevens door middel van openbare API's. Een app zal, afhankelijk van het formaat (smartphone, tablet, wearables, etc.) en het platform (iOS, Android, etc.), verschillende eisen stellen. Aan het einde van deze oefening heeft het team mogelijk andere ideeën voor de app of heeft het besloten dat een deel van de oorspronkelijke functionaliteit niet haalbaar is. Brainstorm op dit punt een beetje, stel vragen en bekijk de status.

4. Prototype

Bouw een snel prototype. Rapid is hier het sleutelwoord. U kunt de aanraakervaring pas echt begrijpen als u de app aanraakt en ziet hoe deze werkt en stroomt. Bouw dus een prototype dat het app-concept zo snel mogelijk in handen krijgt van de gebruiker om te zien hoe het werkt voor de meest voorkomende gebruiksscenario's. Gebruik voor deze fase ruwe en niet uitputtende wireframes. Dit zal u helpen te zien of u de dingen in de goede richting neemt. Betrek de belanghebbenden bij dit proces, door hen het prototype te laten aanraken, krijgt u hun feedback en implementeert u deze in uw werk. Bovendien geeft het prototype verschillende belanghebbenden een eerste blik op uw app en helpt het u bij het valideren van de informatie die u hebt verzameld.

5. Het ontwerp

Zodra u deze stap uit de weg heeft geruimd, kunt u zich verdiepen in codering. De ontwerper van uw gebruikerservaring (UX) bouwt de interactie tussen ontwerpelementen, terwijl de ontwerper van de gebruikersinterface (UI) de look en feel van uw app bouwt. Dit proces bestaat uit meerdere stappen en kent vele beoordelingsfasen. Wat u krijgt, zijn blauwdrukken en visuele richting, die uw ingenieurs informeren over het beoogde eindproduct en over hoe interactie moet bewegen, voelen en stromen. Afhankelijk van je projectomvang en app-budget kan deze ontwerpfase in één middag worden afgerond of kan een team heel wat uren in beslag nemen. En vergeet niet om meerdere variaties van een scherm te maken door te spelen met de lay-out van navigatie, knoppen en andere visuele elementen. Hoe meer uw product varieert, hoe groter de kans dat uw UX origineel is. Het ontwerpen van applicaties zal een proces met meerdere stappen blijken te zijn en uw resultaten moeten duidelijke visuele richtingen zijn die een abstractie van het eindproduct opleveren.

6. Ontwikkelen

De ontwikkelingsfase begint over het algemeen vrij vroeg. Zodra een idee in de conceptuele fase enige rijping heeft verkregen, wordt een werkend prototype ontwikkeld dat functionaliteit en aannames valideert en helpt om inzicht te krijgen in de reikwijdte van het werk.

Naarmate de ontwikkeling vordert, doorloopt de app een aantal fasen. In de beginfase wordt de kernfunctionaliteit, hoewel aanwezig, niet getest. Zie de app is erg buggy, en niet-kernfunctionaliteit bestaat op dit moment niet. In de tweede fase wordt veel van de voorgestelde functionaliteit opgenomen. De app heeft idealiter lichte tests en bugfixes ondergaan, hoewel er nog steeds enkele problemen kunnen zijn. In deze fase wordt de app vrijgegeven aan een bepaalde groep externe gebruikers voor meer testen. Nadat de bugs in de tweede fase zijn verholpen, gaat de app naar de implementatiefase waar deze klaar is voor release.

Als het jouwe een complex project is waar de gebruikersvereisten regelmatig veranderen, maak dan gebruik van een agile methodologie. Het helpt bij flexibele planning, progressieve ontwikkeling, vroege implementatie en constante verbeteringen. Een grote applicatie kan worden opgesplitst in kleinere modules en op elk van deze kleine onderdelen kan een agile methodologie worden toegepast.

7. Testen

Bij de ontwikkeling van mobiele apps is het een goed idee om vroeg en vaak te testen. Hierdoor blijven uw uiteindelijke kosten laag. Hoe verder u de ontwikkelingscyclus ingaat, hoe duurder het wordt om bugs op te lossen. Raadpleeg de originele ontwerp- en planningsdocumenten bij het uitwerken van de verschillende testcases.

Het testen van applicaties is enorm, dus zorg ervoor dat uw team alle noodzakelijke facetten ervan afdekt. De applicatie moet worden getest op bruikbaarheid, compatibiliteit, beveiliging, interfacecontroles, stress en prestaties. Bij het testen van gebruikersacceptatie ontdekt u of uw mobiele app werkt voor uw beoogde gebruikers of niet. Om dit te testen, geeft u uw app aan een paar mensen in uw doelgroep en stelt u relevante vragen. Zodra uw toepassing de gebruikersacceptatietest heeft doorstaan, weet u dat uw oplossing "werkt". En maak uw aanvraag ook beschikbaar voor een bètaversie, hetzij door de inschrijving van eerder geïdentificeerde groepen, hetzij door een open uitnodiging voor deelnemers. De feedback die u van bètagebruikers ontvangt, helpt u erachter te komen of de functies van de app goed werken in een reële situatie.

8. Implementatie

Uw app is klaar om te verzenden. Kies een dag en start een formele lancering. Voor verschillende toepassingsarchieven is het beleid voor het starten van een toepassing verschillend. En onthoud dat dit niet het einde is. App-ontwikkeling stopt niet bij de lancering. Naarmate uw toepassing in handen komt van gebruikers, stroomt er feedback binnen en moet u die feedback opnemen in toekomstige versies van de app. Elke app heeft updates en nieuwe functies nodig. Meestal begint de ontwikkelingscyclus opnieuw zodra de eerste versie van de app wordt uitgebracht. Zorg ervoor dat u over de middelen beschikt om uw product te onderhouden. Afgezien van het geld dat wordt geïnvesteerd in het bouwen van een digitaal product, moet u er rekening mee houden dat het een langetermijnverbintenis is. Godspeed.

Vind Applicatie laten maken developers in jouw stad:

sm