App laten maken financiële dienstverlening

Er zijn tal van manieren waarop je een app kunt toepassen voor je bedrijf. Veel voordelen zijn gelijk aan de voordelen die apps bieden binnen andere branches. Maar laten we even specifiek kijken naar de toepassingen van apps binnen de financiële dienstverlening.

In de financiële dienstverlening staat privacy en vertrouwen centraal. Een app versterkt het vertrouwen. Het laat zien dat je bereid bent te investeren en het je klanten zo makkelijk mogelijk wil maken.

Daarnaast wordt de financiële dienstverlening vaak gezien als ingewikkeld. Veel informatie en veel gechoogel met cijfers. Een app maakt voor een particulier abstract informatie inzichtelijk en eenvoudig te beheren.

Hoe makkelijker je het maakt, hoe groter het publiek dat je bereikt.

App toepassingen financiële dienstverlening

Een app laten maken is makkelijker wanneer je al een bestaande website hebt draaien. Verschillende elementen van je website zijn makkelijk te hergebruiken in je mobiele applicatie. 

Voor de niet-kennis. Een website heeft twee delen. De cliënt en de server. De client en de server werken samen om een website of applicatie aan de gebruiker te tonen. De browser op je telefoon of laptop praat met de server. De server praat met de database waar alle gegevens staan opgeslagen.

Een applicatie is (net als een website) een client. Het grote voordeel wanneer je reeds een website hebt, is dat de servercode niet (opnieuw) geschreven hoeft te worden. Je hoeft alleen de code voor de app te bouwen.

Hierbij kun je denken aan:

  • Algoritmes
  • Businesslogica
  • Authenticatie
  • Verwerking van contactformulieren

Verschillende algoritmes bepalen welke gegevens een browser of applicatie aan de gebruiker toont. We raden sterk aan op elke vorm van algoritme op de server uit te voeren. Dit maakt het hergebruiken makkelijk. 

Wanneer je app gebruikersspecifieke inhoud bevat dient je gebruiker op een bepaald moment in te loggen. Om te valideren dat de gebruiker is wie die zegt dat hij is moet je inloggegevens in je database vergelijken met de gegevens die deze gebruiker opstuurt. Zorg dat je website enkel contactgegevens naar een server stuurt waarna de server de gegevens valideert. Zo kunt je dit trucje voor iedere website of app blijven herhalen.

Ook als je website of applicatie in de toekomst een opfrisbeurd nodig heeft voorkom je op deze manier dat de gehele app of website opnieuw geschreven moet worden. 

Waar moet je op letten bij het maken van een app voor de financiële dienstverlening? 

Er zijn wat zaken waaraan je moet denken voordat je je app laat maken. Het helpt de kwaliteit van je app hoog te houden en het voorkomt verassingen gaandeweg de ontwikkeling van je app.

1. Het design van je app

Het design spreekt je gebruikers aan. Het design geeft sfeer aan je app. Bij het maken van een app voor de financiële dienstverlening dien je je te onthouden van decoratieve elementen en tierelantijntjes. De zakelijke markt is to-the-point en voelt weinig voor kleine sfeersmakende elementen. 

Daarnaast wil je eerst onderzoek doen bij vergelijkbare apps. Tijdens het onderzoek bekijk je welke features vergelijkbare apps aanbieden en welke onderwerpen er behandeld worden. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke zaken mist.

Ook raden we altijd aan geen kosten te besparen op het ontwerp (het design) van je app. Een goed vormgegeven app zorgt dat gebruikers hem naar tevredenheid gebruiken. Een goed ontwerp kan je boven je concurrenten laten uitstijgen. Zelfs al biedt je een bijna identieke app aan.

2. De leesbaarheid van de teksten in je app

Voor het maken van je app kun je nadenken over de wijze waarop je de gebruiker aanspreekt. Wordt de app gebruikt door mensen die al jaren in de financiële dienstverlening werken of wordt deze gebruikt door een “gemiddelde” Nederlander? Indien je doelgroep bestaat uit de “normale” Nederlander moet je ten allen tijde voorkomen dat je app vol staat met jargon. De kans is groot dat ze vaktechnische termen niet begrijpen en je app daardoor niet gebruiken.

Een goede tip hierbij: schrijf je teksten eerst zelf. Zet al je gedachten op papier en maak er een verhaal van waarin de voor jou belangrijkste punten staan opgenomen. Stuur de tekst daarna door naar een ervaren tekstschrijver (copywriter). Een ervaren copywriter weet hoe teksten voor websites en apps in elkaar zitten.

Tot slot kun je je teksten laten lezen door je  partner, vrienden of familieleden die niet werkzaam zijn in de financiële dienstverlening. Zij kunnen precies aangeven of ze bepaalde regels in de tekst slecht begrijpen, onduidelijk vinden of niet “prettig” vinden. De kans dat je partner, vrienden of familie overeenkomsten hebben met je toekomstige gebruikers is groter dan je denkt. 

3. Ondersteuning van oudere apparaten

Het maken van apps worden bij elke versie weer wat eenvoudiger gemaakt. Apple en Google worden steeds beter in het creëren van een ideale omgeving voor app ontwikkelaars. Dit betekent wel dat er vaak nieuwere versies uit komen waarin moderne technieken worden gebruikt. Zo bevat iedere IOS update functionaliteiten die oudere iphones niet ondersteunen. Bevat jouw app alle recente functionaliteiten? Dan kan het zijn dat je app crasht op oudere versies van het platform. 

Het bijhouden van alle functionaliteiten en op welke versie deze draaien is veel werk. Hoe meer oudere apparaten je app moet ondersteunen hoe hoger de ontwikkel en onderhoudskosten zijn. 

Wij zien in de financiële dienstverlening vaak dat bedrijven blijven steken op oudere versies van besturingssystemen. Zo draait 69% van alle accountantskantoren software op Windows 7 of 8. Ondanks Windows 10 al enkele jaren de meest recente versie is.

  1. Bekijk je website statistieken om te zien welke besturingssysteem en welke versies hiervan worden gebruikt
  2. Vraag je huidige klanten of zij IOS en Android gebruiken. Als je het lastig vind om te vragen naar de specifieke versie kun je al veel winnen door te vragen “welke” iPhone zij gebruiken. De laatste 4 Iphones draaien allemaal op de meeste recente versie van IOS. Op deze website zie je eenvoudig welke iPhones welke versie van IOS ondersteunen.

4. Beveiligen van persoonsgegevens

Het beschermen van persoonsgegevens wordt steeds belangrijker. Met de meest recente europees regelgeving stelt Europa hoge eisen aan het verzamelen, verwerken en opslaan van privacygevoelige persoonsgegevens. Daarom dient je app beveiligd te zijn om datalekken te voorkomen. 

  1. Verstuur persoonsgegevens altijd via een HTTPS verbinding
  2. Sla data op via de Android of IOS keychain
  3. Gebruik SHA-3 hashing voor persoonsgegevens in je database (vraag je app bouwer voor meer informatie)
Geschreven door: Dennis Adriaansen

Dennis is de bedenker en tevens bouwer van workwithupper.nl. Lees verder

Logo workwithupper.nl
Workwithupper.nl

Vind digitale bedrijven bij jou in de buurt.