menu

Gedragspatronen beinvloeden met interactie

26/06/2021
·
Dennis Adriaansen

Dit artikel demonstreert het potentieel dat interacties hebben bij het vormgeven van gedragspatronen. En om dat te doen, kijken we naar een interactie die Facebook Messenger een paar maanden geleden heeft uitgerold. Het is mogelijk dat je de interactie al hebt gezien. Als je dat nog niet hebt gedaan, druk dan lang op een van je chats op Messenger. Als je niet door de pijn wilt gaan, is hier een video ervan.

Als je een Android-gebruiker bent, zou je verwachten dat je lang op de knop drukt om de acties te onthullen die je in de chat kunt ondernemen, en dat zou je terecht verwachten. Maar je zou zien dat deze acties van rechts naar binnen schuiven, net zoals het zou zijn als je over het chatlijstitem zou vegen. Als u nu naar links veegt, gebeurt hetzelfde. In dit stuk zullen we interacties afbreken en praten over hoe Messenger het slim heeft gebruikt om het gedragspatroon van hun gebruikers vorm te geven.

Maar voordat we hier meer over praten, laten we eens kijken waaruit interacties bestaan.

Interactie Breakdown

Een interactieEen interactie kan worden beschouwd als te bestaan ​​uit de volgende onderdelen

Gebruikersactie — De actie die een gebruiker uitvoert om te interageren met een element op een interface. In het geval van smartphones worden deze acties gebaren genoemd. Enkele voorbeelden zijn tikken, lang indrukken, vegen, knijpen, enz.

Reactie — Reactie omvat alles wat er op de interface gebeurt als gevolg van de actie van de gebruiker. Deze reactie kan worden beperkt tot een element of kan zich uitstrekken over meerdere elementen van de interface. Het kan gaan om het manipuleren van verschillende eigenschappen, zoals vorm, oriëntatie, hoogte, enz. van een of meerdere elementen.

Perceptie - De reactie van de interface bouwt een perceptie op van hoe de elementen op de interface zich gedragen tegen een bepaalde actie. Deze perceptie helpt hen de interactie te begrijpen en te begrijpen hoe het product werkt en hun mentale modellen in de loop van de tijd opbouwt.

Veel gebrabbel? Laat me je een voorbeeld geven.

Uber: Hamburger Menu

Bovenstaande video toont het hamburgermenu van Uber. Het menu is toegankelijk door een tik (gebruikersactie) op het menupictogram dat het menu vanaf de linkerrand van het scherm verschuift (reactie), waardoor de gebruiker wordt geïnformeerd dat het menu aan de linkerkant van het scherm blijft (perceptie). Dat is waar het menu vandaan komt elke keer dat we het openen, en dat is waar het naar teruggaat wanneer het wordt gesloten. Interessant is dat de manier om dit menu te sluiten is met een veeg naar links, wat de meesten van ons onbewust gewend zijn. Maar waarom vegen we hier naar links om het menu te sluiten, en niet naar rechts, of wat voor actie dan ook? Je zou hier gemakkelijk de gewoonte de schuld kunnen geven, maar deze gewoonte is in de loop van de tijd opgebouwd, waarbij de reacties op onze acties ons leerden hoe het hamburgermenu werkt.

Stel je nu voor dat het hamburgermenu van links binnenkwam (net zoals het nu is), maar toen het werd gesloten, gleed het uit de rechterkant van het scherm. Als hamburgermenu's zich zo gedroegen toen ze uitkwamen, zouden we allemaal de juiste veegbewegingen maken om het te negeren.

Elke interactie creëert een beleving. Deze percepties vormen mentale modellen en de mentale modellen vormen gedragspatronen.

Het is essentieel dat we nadenken over de perceptie bij het ontwerpen van een interactie. Niet alleen omdat het om basishygiëne gaat, maar omdat je bewust bent van deze percepties, je kan helpen de barrières tussen je ontwerp en het mentale model van de gebruiker te doorbreken.

Terug naar Messenger's Long Press Terugkomend op

het onderwerp, Messenger gebruikt de reactie en perceptie van de interactie om het gedragspatroon van hun gebruikers op een heel slimme manier vorm te geven. Bij lang indrukken schuiven de acties van rechts naar binnen en bootsen de reactie van het veeggebaar na, waardoor de perceptie ontstaat dat de acties beschikbaar zijn net naast het chatitem (buiten de viewport). Voor iedereen die op de hoogte is van de swipe-interactie op smartphones, draagt ​​deze reactie bij aan het leren dat deze acties ook via swipe toegankelijk zijn.

Hoewel swipe een zeer goed gedefinieerde reactie heeft in apps, heeft lang indrukken geen erg standaard reactie. In sommige apps zou je de items meervoudig kunnen selecteren, terwijl je in sommige apps via een onderste blad of een dialoogvenster toegang hebt tot acties voor afzonderlijke items.

Lang drukken op de reactie van de veeginteractie als middel om de gebruiker te informeren over het bestaan ​​van de veeginteractie, dient als een ongelooflijke manier om het mentale model van de gebruiker vorm te geven. Een groot applaus voor degene in het team die dit heeft bedacht. Het is ongetwijfeld een van de slimste interacties die ik ooit heb gezien. 👏vegen

Waaromover lang indrukken?

Sommigen van jullie vragen zich misschien af ​​waarom Facebook de veeginteractie afdwingt bij lang indrukken. Welnu, afhankelijk van het besturingssysteem waaraan een gebruiker gewend is, verschillen hun gedragspatronen. Lang indrukken is een vrij veel voorkomende interactie op Android, maar is niet zo gebruikelijk op iOS. Het alternatief voor lang indrukken op iOS is in veel gevallen de veeginteractie.

Als je het kwantitatief bekijkt, kost een veegbeweging minder tijd en moeite dan lang indrukken, waardoor het kwalitatief veel vloeiender aanvoelt in vergelijking met lang indrukken. Dus misschien is dat de reden waarom Messenger swipe over de lange druk duwt. Misschien zijn ze van plan om in de toekomst lang indrukken te stoppen en blijft vegen de enige manier om toegang te krijgen tot de acties. Laten we de toekomst ons daarover leren.

Conclusie

Gedragspatronen worden gevormd door mentale modellen, die gebouwd zijn op ervaringen. Hoewel het niet raadzaam is om te proberen een gevestigd mentaal model te veranderen, is elke interactie die de gebruiker met uw product heeft een kans om het te bevestigen of te hervormen. Bewust zijn van de perceptie die onze ontwerpen en interacties creëren, is de sleutel tot het creëren van slimme ervaringen die gedragspatronen van gebruikers op de gewenste manier vormgeven.

Inhoud
Wat is het doel van een roadmap?
Wat is een roadmap?
Waarom is een roadmap belangrijk?
Hoe maak je een overzichtelijke roadmap?