menu

Ontwikkelingsproces voor mobiele apps (Android & IOS)

26/06/2021
·
Dennis Adriaansen

In 2021 zullen mobiele apps naar verwachting 693 miljard dollar aan inkomsten genereren via appstores en in-app-advertenties. Bovendien wordt bedrijfsmobiliteit geschat op $ 510,39 miljard in 2022.

Hoewel veel bedrijven proberen te profiteren van deze trend, weten velen niet hoe ze een app succesvol kunnen maken. Succes binnen het competitieve landschap van deze groeiprognoses kan een realiteit worden voor uw bedrijf, maar alleen als dit wordt ondersteund door een nauwkeurig ontwikkeld ontwikkelingsproces voor mobiele apps.

Een effectief app-ontwikkelingsproces omvat zes belangrijke fasen. In dit artikel zullen we ze allemaal nader bekijken.

Ongeacht de omvang en reikwijdte van uw project, zal het volgen van dit ontwikkelingsproces uw ondernemingsinitiatief voor de ontwikkeling van mobiele apps tot een succes maken.

Zes fasen van ons app-ontwikkelingsproces

1. Strategie

De eerste fase van het mobiele app-ontwikkelingsproces is het bepalen van de strategie om uw idee te ontwikkelen tot een succesvolle app. U kunt een groter deel hiervan opnemen in uw algemene mobiliteitsstrategie voor ondernemingen. Omdat de doelstellingen van de ene app van de andere kunnen verschillen, is er nog steeds een app-specifieke impact op de mobiliteitsstrategie die tijdens het ontwikkelingsproces moet worden aangepakt.

In deze fase zult u:

  De app-gebruikers identificeren De

  concurrentie onderzoeken

  De doelen en doelstellingen van de app bepalen

  Een mobiel platform voor uw app selecteren

ZIE OOK: Een succesvolle Enterprise Mobility-strategie ontwikkelen

Mobiele apps kosten gemiddeld $ 150.000 - $ 200.000 en kunnen overal mee naartoe worden genomen van vier tot zes maanden om zich te ontwikkelen. Uw strategie helpt uw ​​visie te focussen op een duidelijk beeld van uw app-idee. Met dit in gedachten kunt u dieper ingaan op de volgende fase van het ontwikkelingsproces van mobiele applicaties.

2. Analyse en planning

In dit stadium begint uw app-idee vorm te krijgen en wordt het een echt project. Analyse en planning beginnen met het definiëren van use cases en het vastleggen van gedetailleerde functionele vereisten.

Nadat u de vereisten voor uw app hebt vastgesteld, stelt u een productroadmap op. Dit omvat het prioriteren van de vereisten voor de mobiele app en het groeperen ervan in leveringsmijlpalen. Als tijd, middelen of kosten een probleem zijn, definieer dan uw minimaal levensvatbaar product (MVP) en geef hier prioriteit aan voor de eerste lancering.

Een deel van de planningsfase omvat het identificeren van de vaardigheden die nodig zijn voor uw app-ontwikkelingsinitiatief. Zo gebruiken mobiele iOS- en Android-platforms verschillende ontwikkelingstechnologiestacks. Als het uw doelen zijn om een ​​mobiele app voor zowel iOS- als Android-mobiele platforms te bouwen, moet uw mobiele ontwikkelingsteam iOS-ontwikkelaars en Android-ontwikkelaars omvatten.

Heb je de naam van je app al gekozen? Namen van mobiele apps zijn vergelijkbaar met domeinnamen en moeten uniek zijn binnen elke app store. Onderzoek elke app store en zorg ervoor dat de naam van uw app nog niet in gebruik is!

3. UI / UX-ontwerp

Het doel van het ontwerp van een app is om naadloze en moeiteloze gebruikerservaringen te leveren met een gepolijst uiterlijk.

Het succes van een mobiele app wordt bepaald op basis van hoe goed gebruikers alle functies toepassen en er voordeel uit halen. Het doel van de UI / UX-ontwerp van mobiele apps is het creëren van uitstekende gebruikerservaringen, waardoor uw app interactief, intuïtief en gebruiksvriendelijk wordt. Hoewel gepolijste UI-ontwerpen helpen bij vroege adoptie, moet uw app intuïtieve gebruikerservaringen hebben om app-gebruikers betrokken te houden.

Het doel van het ontwerp van een app is om naadloze en moeiteloze gebruikerservaringen te leveren met een gepolijst uiterlijk.

Informatiearchitectuur en workflows

De eerste stap van het ontwerpproces van uw mobiele app is het bepalen van de gegevens die uw mobiele app aan de gebruikers zal weergeven, de gegevens die deze zal verzamelen, de gebruikersinteracties met het eindproduct en de gebruikersreizen binnen de app .

Voor bedrijven hebben mobiele bedrijfsoplossingen gebruikers met verschillende rollen en privileges, en het is essentieel om deze regels op te nemen als onderdeel van de informatiearchitectuur van uw app. Werkstroomdiagrammen helpen bij het identificeren van elke mogelijke interactie die een gebruiker heeft met de app en de navigatiestructuur van de app.

Wireframes

Ontwerpers van mobiele apps beginnen app-ontwerpen vaak met schetsen op papier. Wireframes zijn de digitale vorm van schetsen. Wireframes zijn conceptuele lay-outs, ook wel low-fidelity mockups genoemd. Ze geven visuele structuur aan de functionele vereisten van uw app.

Bij wireframes ligt de focus meer op esthetiek en gebruikerservaring, niet op kleurenschema's en stijlen. Het maken van wireframes is een snelle en kosteneffectieve benadering voor het ontwerpen van app-lay-outs en het doorlopen ervan in het ontwerpbeoordelingsproces. Bij het maken van wireframes moet u rekening houden met apparaatspecifiek ontwerp. Dus of je app nu gebruikt wordt op iPhone, iPad, of Android telefoons en tablets; het biedt intuïtieve en apparaatspecifieke gebruikerservaringen.

Stijlgids

Stijlgidsen zijn 'levende documenten' waarin de ontwerpnormen van een app, van de huisstijlregels van uw bedrijf tot aan de navigatiepictogrammen, worden gedocumenteerd.

Stijlgidsen omvatten:

Welke lettertypefamilie zal de tekst van uw app gebruiken?

Wat wordt het kleurenschema?

Hoe wordt uw bedrijfsmerk weerspiegeld in het app-ontwerp?

Stijlgidsen dragen bij aan de ontwerpstrategie van een app. Door in een vroeg stadium een ​​stijlgids op te stellen als onderdeel van het ontwikkelingsproces van uw mobiele app, verbetert u de productiviteit van uw mobiele app-ontwikkelaars. Tegelijkertijd helpt het volgen van een stijlgids om het uiterlijk van uw app consistent te houden. Als onderdeel van uw app-ontwerp moet u rekening houden met de richtlijnen voor app-ontwerp van de Apple voor iOS-app en van Google voor Android-apps.

Mockups

Mockups, of high-fidelity-ontwerpen, zijn de uiteindelijke weergaven van het visuele ontwerp van uw app. Mockups worden gemaakt door uw stijlgids toe te passen op de wireframes van de app. Naarmate het ontwerp van uw app begint af te werken, kunt u verdere wijzigingen verwachten in de informatiearchitectuur, workflow en esthetiek. Adobe Photoshop is de meest populaire tool voor het maken van high-fidelity mockups.

UI / UX Design wireframes en mockups, gids voor ons ontwikkelingsproces voor mobiele apps

Prototype

Hoewel mockups de functionaliteit van uw mobiele app weergeven met behulp van statische ontwerpen, kunnen deze worden omgezet in click-thru-prototypes met tools zoals Invision en Figma. Prototypes zijn zeer nuttig voor het simuleren van de gebruikerservaring en de workflows van de app die van het eindproduct worden verwacht. Hoewel de ontwikkeling van prototypes tijdrovend kan zijn, zijn de inspanningen zeker de moeite waard, omdat ze het ontwerp en de functionaliteit van uw app in een vroeg stadium kunnen testen. Vaak helpen prototypen bij het identificeren van wijzigingen in de voorgestelde functionaliteit van de app.

Sommige bedrijven geven er zelfs de voorkeur aan prototypes te maken in een wireframing-fase, vooral wanneer de functionele vereisten van een app niet goed doordacht zijn. Of er is een noodzaak om de voorgestelde functionaliteit van de app te beoordelen met een focusgroep.

4. App Development

Planning blijft een integraal onderdeel van deze fase in het ontwikkelingsproces van mobiele apps. Voordat de daadwerkelijke ontwikkelings-/programmeerinspanningen beginnen, moet u:

  • de technische architectuur definiëren,
  • een technologiestack kiezen en
  • de ontwikkelingsmijlpalen definiëren.
  • Een typisch mobiel app-project bestaat uit drie integrale onderdelen: back-end/servertechnologie, API('s) en de mobiele app front-end.
  • Back-end/servertechnologie

Dit onderdeel bevat database- en server-side objecten die nodig zijn voor het ondersteunen van functies van uw mobiele app. Gebruik je een bestaand back-end platform, dan kunnen aanpassingen nodig zijn om de gewenste mobiele functionaliteit te ondersteunen.

API

Een Application Programming Interface (API) is een communicatiemethode tussen de app en een back-end server/database.

Front-end

mobiele app De front-end is de native mobiele app die een eindgebruiker zal gebruiken. In de meeste gevallen bestaan ​​mobiele apps uit interactieve gebruikerservaringen die gebruikmaken van een API en een back-end voor het beheren van gegevens. In sommige gevallen, wanneer een app gebruikers in staat moet stellen om zonder internettoegang te werken, kan de app lokale gegevensopslag gebruiken.

U kunt bijna elke webprogrammeertaal en databases gebruiken voor de back-end. Voor native mobiele apps moet u een technologiestack kiezen die vereist is voor elk mobiel OS-platform. iOS-apps kunnen worden ontwikkeld met de programmeertaal Objective-C of Swift. Android-apps worden voornamelijk gebouwd met Java of Kotlin.

Er is meer dan één programmeertaal en technologiestack voor het bouwen van mobiele apps - de sleutel is het kiezen van een technologiestack die het meest geschikt is voor uw mobiele app.

Mobiele technologieën gaan veel sneller vooruit met nieuwe versies van mobiele platforms. Bovendien worden er om de paar maanden nieuwe mobiele apparaten uitgebracht. Omdat platforms en apparaten snel veranderen, is wendbaarheid essentieel voor het bouwen van mobiele apps binnen tijdlijnen en budgetten. Als time-to-market een prioriteit is, gebruik dan een agile ontwikkelingsaanpak. Deze aanpak ondersteunt frequente softwarereleases met voltooide functionaliteit. Het definiëren van ontwikkelingsmijlpalen als onderdeel van het agile ontwikkelingsplan ondersteunt de ontwikkeling van uw mobiele applicatie in iteratie.

Wanneer elke ontwikkelingsmijlpaal is voltooid, wordt deze ter validatie doorgegeven aan het app-testteam.

Er is meer dan één programmeertaal en technologiestack voor het bouwen van mobiele apps - de sleutel is het kiezen van een technologiestack die het meest geschikt is voor uw mobiele app.

5. Testen Het

uitvoeren van grondige kwaliteitsborging (QA)-tests tijdens het ontwikkelingsproces van mobiele apps maakt applicaties stabiel, bruikbaar en veilig. Om uitgebreide QA-tests van uw app te garanderen, moet u eerst testcases voorbereiden die alle aspecten van app-testen behandelen.

Vergelijkbaar met hoe use cases het proces van de ontwikkeling van mobiele apps sturen, zo stimuleren testcases het testen van mobiele apps. Testgevallen zijn voor het uitvoeren van teststappen, het vastleggen van testresultaten voor evaluatie van de softwarekwaliteit en het volgen van fixes voor opnieuw testen. Een best practice-aanpak is het betrekken van uw QA-team bij de analyse- en ontwerpfasen. De bekendheid met de functionele vereisten en doelstellingen van uw app helpt bij het produceren van nauwkeurige testgevallen.

Uw app moet de volgende testmethoden ondergaan om een ​​hoogwaardige mobiliteitsoplossing te leveren.

Door grondige kwaliteitsborging (QA)-tests uit te voeren tijdens het ontwikkelingsproces van mobiele apps, worden applicaties stabiel, bruikbaar en veilig. 

Testen van gebruikerservaringen

Een cruciale stap bij het testen van mobiele apps is ervoor te zorgen dat de uiteindelijke implementatie overeenkomt met de gebruikerservaring die is gecreëerd door het app-ontwerpteam. Visuals, workflow en interactiviteit van uw app geven uw eindgebruikers een eerste indruk van uw app. Zorg ervoor dat uw app consistente lettertypen, stijlbehandelingen, kleurenschema, opvulling tussen gegevens, pictogramontwerp en navigatie gebruikt. Ervoor zorgen dat uw app overeenkomt met de oorspronkelijke ontwerprichtlijnen, heeft een directe impact op de gebruikersacceptatie!

Functioneel testen

De nauwkeurigheid van de functionaliteit van uw mobiele app is cruciaal voor het succes ervan. Het is moeilijk om het gedrag en het gebruiksscenario van elke eindgebruiker te voorspellen.

De functionaliteit van uw app moet door zoveel mogelijk gebruikers worden getest om zoveel mogelijk mogelijke testomstandigheden te dekken. Het zal je misschien verbazen om bugs te ontdekken wanneer twee verschillende gebruikers dezelfde functie testen, maar verschillende resultaten krijgen. Beide gebruikers kunnen bijvoorbeeld hetzelfde formulier invullen, maar ze kunnen allebei verschillende gegevens invoeren, wat kan leiden tot het ontdekken van een defect.

Het doel van functioneel testen is ervoor te zorgen dat gebruikers de functies en functionaliteit van uw app probleemloos kunnen gebruiken. Het kan verder worden onderverdeeld in systeemtesten (de app werkt als geheel) en eenheidstests (afzonderlijke functies van de app die correct werken).

Als u een app bouwt voor mobiele iOS- en Android-platforms, moet uw functionele test een functievergelijking tussen beide versies van uw mobiele app bevatten.

Prestatietests

Er zijn veel kwantitatieve criteria die u kunt gebruiken om de prestaties van uw app te meten.

Hoe goed reageert uw app op de verzoeken van gebruikers?

Hoe snel worden de schermen van de app geladen?

Trekt uw app de batterij van de telefoon leeg of veroorzaakt het geheugenlekken?

Maakt uw app efficiënt gebruik van netwerkbandbreedte?

Is de grootte van uw app groter dan hij zou moeten zijn?

Zelfs wanneer uw app voldoet aan de basisprestatiecriteria, moet u de app, API en backend testen op belasting door het maximale aantal gelijktijdige gebruikers te simuleren. Uw app moet de belasting aankunnen en goed presteren, zelfs bij pieken in het gebruik.

Beveiligingstests

Beveiliging is van het grootste belang voor mobiele apps voor ondernemingen. Elke mogelijke kwetsbaarheid kan leiden tot een hack. Veel bedrijven huren externe bureaus in om hun applicaties grondig te testen. Uw QA- en ontwikkelteams kunnen een paar eenvoudige maatregelen nemen om uw app te beveiligen.

Als uw app vereist dat gebruikers inloggen, moeten deze inlogsessies worden bijgehouden op het apparaat en de backend. Gebruikerssessies moeten door het systeem worden beëindigd wanneer een gebruiker langere tijd inactief is gebleven (meestal tien minuten of minder op een mobiele app). Als uw app gebruikersreferenties op het apparaat opslaat zodat ze gemakkelijk opnieuw kunnen inloggen, moet u ervoor zorgen dat u een vertrouwde service gebruikt. Het ontwikkelplatform voor iOS-apps biedt bijvoorbeeld de Keychain-functie die kan worden gebruikt voor het opslaan van de accountgegevens van een gebruiker voor een specifieke app.

Formulieren voor gegevensinvoer in uw mobiele app moeten worden getest om er zeker van te zijn dat er geen gegevenslekken zijn.

Apparaat- en platformtesten

Gemiddeld komen er elke 12 maanden nieuwe mobiele apparaten op de markt met nieuwe hardware, firmware en ontwerp. Mobiele besturingssystemen worden om de paar maanden bijgewerkt.

Meerdere fabrikanten van mobiele apparaten zoals Samsung, LG, HTC en Motorola gebruiken het Android-platform, maar ze passen het platform aan voor hun mobiele apparaten (aangezien Android open source is). De apparaten zijn er in verschillende maten en vormen.

Vergelijk dat eens met Apple, dat een veel meer gecontroleerde omgeving heeft, omdat ze zowel de hardware als het besturingssysteem besturen. Er zijn echter meerdere iPhone- en iPad-apparaten (Apple iOS) op de markt.

Dit is waar het testen tijdens het ontwikkelingsproces van mobiele apps aanzienlijk verschilt van het testen van webapps. U kunt ontsnappen door uw web-app alleen in de Chrome-browser in een Windows-omgeving te testen. Maar uw mobiele app moet worden getest op meerdere mobiele apparaten of apparaatsimulators om een ​​soepele werking van uw app voor alle gebruikers te garanderen.

De complexiteit van het testen van mobiele apps op alle mobiele apparaten, de doorlopende kosten voor ondersteuning en de problemen bij het beheer van mobiele apparaten zijn de voornaamste redenen waarom bedrijven hun zakelijke mobiele apps voor één enkel mobiel platform bouwen (en hun gebruikers vaak mobiele apparaten aanbieden). In onze ervaring hebben de meeste bedrijven de neiging om hun zakelijke mobiele app eerst te ontwikkelen met het mobiele iOS-platform van Apple; alleen waar nodig bouwen ze een app voor het Android-platform.

Testen is absoluut noodzakelijk voor het toekomstige succes van een app; het omvat een aanzienlijk deel van ons algehele ontwikkelingsproces voor mobiele apps. Het hebben van een uitgebreide mobiele teststrategie is een must voor het leveren van een hoogwaardige mobiele app.

Tijdens de testfase zijn er veel manieren om uw app-ontwikkelingsbuilds naar de testers te distribueren. De meest gebruikelijke aanpak bij iOS-apps is het gebruik van de Testflight en voor Android-apps via e-mail of Over The Air (OTA) installaties.

6. Implementatie en ondersteuning Om

een native mobiele app uit te brengen, moet u uw app indienen bij de app stores, Apple App Store voor iOS-apps en Google Play voor Android-apps. U hebt echter een ontwikkelaarsaccount nodig bij de Apple App Store en Google Play Store voordat u uw mobiele app start.

De release van een app in de app store vereist het voorbereiden van metadata, waaronder:

  • De titel van uw app
  • Beschrijving
  • Categorie
  • Trefwoorden
  • Startpictogram
  • Schermafbeeldingen

van de App Store Eenmaal ingediend in de Apple App Store, doorlopen iOS-apps een beoordelingsproces dat enkele dagen tot enkele weken kan duren, afhankelijk van de kwaliteit van uw app en hoe nauw deze de iOS-ontwikkelingsrichtlijnen van Apple volgt. Als uw app vereist dat gebruikers inloggen, moet u Apple een testgebruikersaccount verstrekken als onderdeel van het releaseproces.

Er is geen beoordelingsproces met Android-apps en ze komen binnen een paar uur na indiening beschikbaar in de app store.

Nadat uw app beschikbaar is in de app stores, controleert u het gebruik ervan via mobiele analyseplatforms en houdt u Key Performance Indicators (KPI's) bij om het succes van uw app te meten. Controleer regelmatig crashrapporten of andere door gebruikers gemelde problemen.

Moedig gebruikers aan om uw bedrijf feedback en suggesties voor uw app te geven. Snelle ondersteuning voor eindgebruikers en het regelmatig patchen van de app met verbeteringen zijn essentieel om gebruikers betrokken te houden. In tegenstelling tot web-apps waar patch-releases direct beschikbaar kunnen zijn voor app-gebruikers, moeten updates van mobiele apps hetzelfde indienings- en beoordelingsproces doorlopen als de eerste indiening. Bovendien moet u met native mobiele apps voortdurend op de hoogte blijven van technologische ontwikkelingen en uw app regelmatig bijwerken voor nieuwe mobiele apparaten en OS-platforms.

Conclusie

App-ontwikkeling is een continu proces en zal na de eerste lancering worden voortgezet, aangezien u gebruikersfeedback ontvangt en aanvullende functionaliteit bouwt. Invonto is een toonaangevend bedrijf voor de ontwikkeling van mobiele apps in de VS. In de loop der jaren heeft Invonto diensten voor de ontwikkeling van mobiele apps geleverd aan bedrijven in financiën, gezondheidszorg, bouw, detailhandel, consumentenproducten, logistiek, industriële engineering en entertainment. We volgen hetzelfde proces voor alle mobiele apps die we maken. Het volgen van dit zakelijke mobiele app-ontwikkelingsproces zorgt ook voor een succesvolle lancering van uw app.

Welke vragen heeft u na het doornemen van dit ontwikkelingsproces voor mobiele apps om van uw idee een succesvolle app te maken?

We zouden graag van je horen. Laat hieronder je vragen of opmerkingen achter!

Neem contact met ons op als u uw initiatieven voor de ontwikkeling van mobiele apps wilt bespreken.

Inhoud
Wat is het doel van een roadmap?
Wat is een roadmap?
Waarom is een roadmap belangrijk?
Hoe maak je een overzichtelijke roadmap?