menu

10 Tips waar je Website aan moet Voldoen in 2022

Geschreven door: Dennis Adriaansen

Of je nu een freelancer, advocaat of salesmanager bent, een goede website is noodzakelijk voor het succes van je organisatie.

Op deze pagina lees je precies waaraan je nieuwe website moet voldoen in 2022 en lees je hoe je er voor zorgt dat je nieuwe website een succes wordt!

Na het lezen van het artikel weet je zeker dat je bezoekers je boodschap begrijpen en weet je hoe je het aantal verkopen via je je website eenvoudig laat toenemen.

Een website moet verkopen

Een goede website zorgt voor extra verkoop. Zo simpel als dat.

Je website levert meer verkopen op als deze vertelt wat je aanbiedt en waarom je belangrijk bent voor je bezoekers.

Dat niet alleen.

Door je bezoekers te laten zien waarom je belangrijk voor ze bent weet je hun aandacht vast te houden.

Zodra je de aandacht heb weten vast te houden is het tijd om je boodschap over te brengen.

Om je boodschap zo duidelijk mogelijk te formuleren moet je weten hoe je websitebezoekers denken. Je moet weten hoe het brein van je bezoekers te sturen is.

Ons brein heeft als enige echte taak ons te laten overleven.

Om te overleven filtert je brein alle binnenkomende informatie en focust zichzelf op alleen dat wat het allerbelangrijk is.

Denk er eens over na.

Als je in het vliegtuig stapt heb je waarschijnlijk geen idee van het aantal stoelen in het vliegtuig. Of waar de business class zich bevindt.

Deze informatie is niet noodzakelijk om te overleven.

Wat wel belangrijk is? Je moet weten waar de nooduitgangen zijn en welke stappen je moet zetten in geval van nood.

Dit is precies wat alle stewards en stewardessen je aan het begin van de vlucht duidelijk maken.

En dit is precies wat websites ook moeten doen. 

Als je niet duidelijk uitlegt waarom je belangrijk bent, dan hebben je bezoekers geen interesse.

1. Vertel wat je aanbiedt

Eerst en vooral belangrijk is hetgeen wat je aanbiedt. Het product of de dienst die je aanbiedt moet in één oogopslag duidelijk zijn. 

Dat bekent dat je koptekst groot en opvallend moet zijn. De website van Vattenfall is een goed voorbeeld.

Het is niet lastig te zien. Ze bieden groene stroom uit Nederland aan. Maar het wordt beter.

2. Vertel waarom je belangrijk bent

Je ziet dat ze streven naar fossielvrij leven binnen één generatie en dat ze samen willen werken aan een duurzame toekomst.

Dit zijn punten waarmee een websitebezoeker zich kan relateren. Zij willen ook beter doen voor het klimaat.

Ze hebben de aandacht van een zeer specifieke groep weten te trekken.

Maar dan zijn ze er nog niet.

3. Beschrijf alle voordelen van het product

Nadat de aandacht is getrokken is het tijd om alle voordelen voor je bezoekers op te sommen. In deze sectie laat je geen ruimte onbenut en vertel je welk probleem je voor je bezoekers oplost en waarom je dit beter doet dan al je concurrenten.

Noem alles op wat de bezoeker misloopt als hij niet overgaat tot actie!

Je Unique Sellings Points (USP's) laten zien waarin je jezelf onderscheidt. Het laat zien waarom je beter bent dan andere in je branch.

Daarnaast spreek je met de juiste USP's precies te juiste doelgroep aan.

Dit zit zo:

Voordat ik full-time aan deze website werkte bouwde ik websites voor verschillende bedrijven.

De ene ondernemer vond het belangrijk dat zijn website zo snel mogelijk online stond. Het boeide hem niet zo zeer wat de website teweeg bracht. Hij wilde gewoon een website online hebben.

Snelheid was voor hem belangrijk.

Andere klanten vonden snelheid het minst belangrijk. Zij wilden een verbluffend design dat tot in de puntjes verfijnt was.

Het ontwerp was hier het meest belangrijk.

Ik merkte dat voor iedere klant andere USP's belangrijk waren. Door goed na te denken over je ideale klant weet je welke USP's je wil benoemen.

USP's spelen een cruciale rol in het overtuigen van de juiste bezoekers.

4. Neem twijfels weg

Dit gedeelte is iets minder goed uitgewerkt op de website van Vattenfall. 

Je ziet dat de link naar de klantenservice aanwezig is. In geval van vragen (twijfels/onduidelijkheid) kunnen ze de klantenservice bellen. Naar mijn mening is dit een stap teveel. Je wil nameijke alle twijfel wegnemen, zonder dat ze daarvoor hoeven te klikken, bellen of mailen.

Hierboven zie je hoe Bol.com dit doet. Ze vertellen je over de voorraad, gratis verzending, de levertijd, de retourvoorwaarden en daarna verwijzen ze voor alle zekerheid naar de klantenservice.

Maar er is meer.

B. Een website is goed vindbaar

Een website verkoopt alleen als deze vindbaar is. Google is de belangrijkste bron van websitebezoekers. 

Wist je dat een zoekmachine tot wel 10 x meer verkeer oplevert dan social media?

YouTube en Google Search vormen de basis van miljoenen websites over de hele wereld. Maar hoe zorg je dat je nieuwe website goed vindbaar is in Google?

Maar hoe maak je je website vindbaar in Google?

Stap 1:  Doe zoekwoordonderzoek

Zoekwoorden zijn een belangrijke factor of je website vindbaar is in Google. Je website moet zich richten op de juiste zoekwoorden. Maar hoe vind je die? De juiste zoekwoorden zijn soms lastig te bepalen. Met een zoekwoordonderzoek kijk je op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden en welke zoekwoorden commercieel gezien interessant zijn om op te richten.

Stap 2: Kies zoekwoorden op basis van de zoekintentie van je bezoekers

Als je website al even draait, of je oude website al een tijdje vindbaar is in Google kun je eenvoudig zien op welke zoekwoorden die gevonden wordt. 

Dit is positief want je kunt hier zoekwoorden vinden die je direct meer verkeer op gaan leveren. 

Ga naar Google Search Console.

Login in en klik op de homepagina naast “Performance” op “OPEN RAPORT”.

Stap 3: Zorg voor een goede gebruikerservaring

Wil je meer tips lezen om hoger in Google te komen? Lees dan hier verder.

C. Een website is overtuigend

Je overtuigt een websitebezoeker niet alleen met een goede productomschrijving. Je overtuigt een bezoeker door de voordelen te noemen die belangrijk zijn voor de bezoeker. Wat is belangrijk voor iemand die een elektrische fiets wil aanschaffen? Accuduur? Snelheid? Aantal versnellingen? Voor veel mensen die een elektrische fiets overwegen is accuduur een belangrijk punt. Door te vertellen hoe veel kilometer de fiets kan maken voordat deze opgeladen moet worden laat je zien waarin het product uitblinkt. Het onderscheidt een premium model van de instapmodellen.

Bedenk voor alle diensten of producten op je website welke voordelen het product brengt. Vertel waarom dit product beter is dan andere producten. En vertel over het gemakt van het product. Geef de websitebezoeker een voorproefje van alle voordelen die ze ervaren na het aanschaffen van het product.

Maar wat nog beter is.

Beschrijf waar de bezoeker op mis pakt mochten ze beslissen het product niet, of niet bij jou te kopen. Vertel dat je als enige 2 jaar garantie biedt op alle onderdelen. Of dat je reparaties op lokatie aanbiedt zodra er toch iets mis blijkt te zijn.

D. Een website wint vertrouwen

Als je rondkijkt op het internet en de succesvolle websites van dit moment bekijkt zie je veel overeenkomsten. Een aantal technieken worden al jaren toegepast. De deur-aan-deur verkoper, de telemarketeer en de vertegenwoordigers van de energiemaatschapijen kennen deze methodes al jaren. En ze worden ook allemaal toegpast op diverse websites.

  1. > Creeer urgentie
  2. > Zet aan tot actie
  3. > Maak gebruik van sociale bewijskracht

Social bewijskracht zorgt dat je bezoekers aanzet tot actie. Hieronder zie je een voorbeeld van de grootste reiswebsite van dit moment: Booking.com. Booking staat bekend op hun verkoopstrategien. Niet voor niets zijn ze de grootste reiswebsite ooit geworden.

Op de afbeelding hieronder zie je hoe Booking.com urgentie creeert en de bezoeker aanzet tot actie.

Door te vertellen dat ze gratis kunnen annuleren maar dat er nog maar beperkt aanbod stimuleer je de bezoeker op acite te ondernemen. Zo maak je van een "ik wil gewoon even rondkijken" bezoeker een, "JA! dat wil ik!" bezoeker.

Een ander middel om vertrouwen te winnen van je bezoekers: reviews. Uit onderzoekt blijkt dat maar liefst 97% van de klanten online reviews bekijkt voordat ze overgaan tot aankoop. Daarvan geven 85% van de ondervraagde aan dat de positieve reviews hetzelfde vertrouwen geven als persoonlijke aanbevelingen.

E. Een website vergroot de geloofwaardigheid van je bedrijf

Geen enkel middel vergroot de geloofwaardigheid van je bedrijf beter dan je eigen website. Een website die hoog in Google staat, alles vertelt over je bedrijf en met productfoto's of sfeerimpressies laat zien wie jullie zijn wekt vertrouwen. Zonder een waardige website zullen potentiele bezoekers twijfels krijgen. Ze vinden het "vreemd" als er geen website wordt gevonden zodra ze er naar zoeken.

Daarnaast biedt een website je de kans om jezelf van de concurrentie te onderscheiden.

G. Een website is mobiel vriendelijk

Het is tegenwoordig vrij standaard, maar je website moet op mobiel net zo lekker werken als desktop. Wist je dat maar liefst 70% van al het internetverkeer van mobiele apparaten afkomstig is? Om deze reden is het al jaren de trend om "mobile first" te werken.

Om te checken of je website mobiel geschikt is ga je naar Google Search Console en klikt op "Mobile Usability".

Op deze pagina zie je al je pagina's die door Google als mobiel-vriendelijk worden gezien.

Waarom mobile-first belangrijk is?

Voorheen lag de focus op desktop, het grootste scherm. Daarna werd het design aangepast om op mobiel “te passen”. Hierbij werden consessies gedaan op content, afbeeldinggebruik of teksten. Het belangrijkste voordeel van mobile-first is je Google ranking. Google werkt sinds enkele jaren ook mobile-first. Dit betekent dat Google de mobiele versie eerder indexeert dan de desktop versie.

Niet alleen je vindbaarheid is van belang. Mobile-first zorgt ook voor een toename in het aantal verkopen. Het aantal impulsaankopen op mobiel ligt vele magen hoger dan via een desktop computer. Je telefoon is immers sneller gepakt dan je PC is opgestart, niet waar?

G. Een website in beveiligd met SSL certificaat (HTTPS)

Allereerst: wat is een SSL sertificaat? SSL-certificaten zorgen ervoor dat websites van HTTP naar HTTPS kunnen gaan , wat veiliger is. Een SSL-certificaat is een gegevensbestand dat wordt gehost op de oorspronkelijke server van een website . SSL-certificaten maken SSL/TLS-codering mogelijk en bevatten de openbare sleutel van de website en de identiteit van de website, samen met gerelateerde informatie. Apparaten die proberen te communiceren met de oorspronkelijke server, verwijzen naar dit bestand om de openbare sleutel te verkrijgen en de identiteit van de server te verifiëren. De privésleutel wordt geheim en veilig gehouden.

Hoe je een SSL certificaat installeert? Dat kunnen we helaas niet uitgebreid in dit artikel beschrijven. Heb je een webhostingpakket bij Hostnet? Dan raden we aan dit artikel te volgen waarin wordt uitgelegd hoe je een SSL-certificaat installeert.

H. Een website volgt een effectieve contentstrategie

-

I. Een website is vliegensvlug

Zoals we weten zorgt Google voor een flink aantal websitebezoekers. Google rangschikt de resultaten gebasseerd op de inhoud van de pagina's, de leeftijd van de website en de inkomende links. Maar sinds 2010 is daar laadsnelheid bij gekomen. Google's motto hierbij: een trage pagina draagt bij aan een slechte gebruikerservaring. En websites die een slechte gebruikerservaring bieden worden slecht gevonden.

Wanneer je zegt de laadtijd van je website te willen verbeteren bedoel je vaak het renderen van de website. Dit is inclusief alle teksten, afbeeldingen en knoppen. Maar je kunt de laadtijd van je website verdelen in twee delen “fully rendered” en “document complete”. Denk bij de status “document complete” aan een versie waarop je kan klikken en scrollen. De “fully rendered” versie laadt in de tussentijd door en is nog bezig de overige afbeeldingen en HTML DOM nodes in te laden. De “document complete” status in de gene waar je op moet richten. Waarnee de website “complete” is kan de gebruiker de website gebruiken. Hoe sneller die is, hoe beter.

Nu vraag je je af hoe je meet of je website snel genoeg is. 

Open Google Chrome en ga naar de website waarvan je de snelheid wil meten.

Klik op F12 op je toetsenboard.

Google Chrome Devtools verschijnt (geen paniek, ik leg uit wat je nodig hebt).

Klik op het tabje “Lighthouse”. Is dit tabje niet zichtbaar? Klik op het pijltje naar rechts. Er verschijnt een dropdown waarp je kunt klikken.

Geschreven door: Dennis Adriaansen

Dennis is de bedenker en tevens bouwer van workwithupper.nl. Lees verder

Heb je vragen?

Twijfel niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder.