menu

15 Tips om een Effectieve website

Geschreven door: Dennis Adriaansen

Laat je binnenkort een nieuwe website maken? Dan heb je veel vragen. In dit artikel lees je welke zaken belangrijk zijn en wat je absoluut niet mag vergeten. Na het lezen van dit artikel weet je precies waar je op moet letten bij het laten maken van je nieuwe website.

1. Schrijf content met je bezoeker in gedachten

Iedereen kent het proces wanneer er binnen een organisatie wordt besloten een nieuwe website te laten maken. Hier zijn enkele super herkenbare voorbeelden.

De eerste leidinggevende: “Onze website moet vertellen waarom wij bestaan en wat ons doel is.”

“Ja, en onze website moet er strak en professioneel uit zien. Via Shutterstock kunnen we goed beeldmateriaal kopen en Maaike van klantenservice kan de teksten schrijven. Zij heeft haar Master Journalistiek vorig jaar afgerond!” zegt de ander. 

“Wat echt belangrijk is: we moeten een productpagina hebben met onze beste producten er op. Maar we mogen er niet teveel details opnemen. We willen natuurlijk wel dat deze bezoeker contact met ons opneemt.” zei de salesmanager.

En de accountmanager vult aan: “Ja en een contactpagina is super belangrijk. We moeten alle gegevens van de bezoekers loskrijgen zodat we snel contact met hem of haar op kunnen nemen en ze binnen trekken!”.

Als je net zo geïrriteerd wordt van de bovenstaande opmerkingen als mij. Dan zitten we op één lijn.

Laat me je dit vertellen.

Je bezoekers staat altijd, maar dan ook AL-TIJD op de eerste plek.

Ondanks alle bovenstaande punten wel degelijk waardevol kunnen zijn voor de organisatie. Voor je websitebezoekers betekenen ze niks. En dat is de grootste fout die website-eigenaren of projectmanagers maken. Als je de bezoeker niet op de eerste plek zet, zal je website gegarandeerd falen. 

De beste websites (de gene die bovenaan in Google staan) zijn klantgericht. Ze bieden informatie aan waarnaar bezoekers op zoek zijn en serveren dit op een interessante en georganiseerde manier. Ze laten zien de bezoeker van de website te willen helpen. 

En dat bouwt vertrouwen op.

Een goede website maakt het makkelijk voor haar bezoekers op hun doelen te bereiken. Dat kan zijn dat ze producten willen bekijken, zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief of dat ze op zoek zijn naar contactgegevens.

Bezoekers belanden op je website met een bepaalt doel in gedachten. De taak van iedereen binnen je organisatie is om de bezoekers te helpen dit doel te bereiken. En als het even kan zo snel en eenvoudig mogelijk. Jullie willen zorgen dat ze een positieve user-experience ervaren.

UX design staat volledig in het teken van het creeren van een zo prettig mogelijke ervaring voor je bezoekers. Websites met een bijna-perfecte UX zorgen dat bezoekers langer op de website blijven, meer informatie willen vergaren en vaker bereid zijn om tot aankoop over te gaan.

Waar het om gaat:

Een bezoeker zit niet te wachten op slimme marketingstrategieën die ze pushen om bepaalde stappen te zetten. Ze gaan niet contact met je opnemen omdat er informatie mist op een van je pagina's. Ze willen dat jullie hun problemen oplossen. Of anders gezegd: ze willen weten wat je te bieden hebt, en waarom ze bij jou in de beste handen zijn.

2. Een kraakheldere navigatie

Organiseer alle pagina's van je website op een logische wijze. Kort maar duidelijk categorie namen en gebruik algemeen bekende termen zodat je voorkomt dat bezoekers de betekenis van deze woorden eerst moeten ontcijferen.

3. Gebruik spreektaal

Alle vakbladen staan vol jargon. De auteurs komen zo weliswaar slim over maar iemand die niet in het vak zit heeft geen idee waar ze het over hebben. Is dat erg vraag je je af? Misschien niet als je schrijft voor een bepaald blad met een hele specifieke doelgroep. 

Het punt is.

Je schrijft je webteksten waarschijnlijk niet alleen voor de bezoekers die in hetzelfde vak zitten. Je praat met “normale” mensen. En zo dien je zo ook aan te spreken. Schrijf je teksten alsof je in het dagelijks leven met de bezoeker aan het praten bent. Gebruik “je”, “jij”, “ons”, “wij”.

3. Pas SEO technieken toe

Zelfs al laat je de best mogelijke website bouwen. Wordt deze niet gevonden? Dan heb je er helemaal niets aan. Als je website goed vindbaar is bereik je direct een groot aantal potentiële klanten die op dat moment op zoek zijn naar belangrijke informatie. Bestaat aandacht aan zoekmachine optimalisatie. En dring er bij je websitebouwers op aan dat het technisch deel van je website uiterst geoptimaliseerd dient te zijn.

4. Plaats alle belangrijke informatie over je product, dienst of bedrijf op je website

Wanneer mensen via het internet op zoek zijn naar informatie hebben ze in 99.9% van de gevallen een vraag. En ze zoeken antwoorden. Als je website geen informatie bevat die deze vragen kan beantwoorden, klikt je bezoeker door naar de volgende website. En hopelijk is dat niet je grootste concurrent.

Er heerst vaak angst om “te veel” informatie te delen. De concurrent kan lezen wat je doet en kan hier op in spelen wordt vaak gezegd. En ja dat klopt. Maar transparantie helpt. Hoe meer open en eerlijk je bent naar je bezoekers. Hoe hoger het vertrouwen van deze bezoekers.

Dat niet alleen.

Hoe meer vertrouwen je je bezoekers geeft. Hoe hoger Google je website opneemt in de zoekresultaten. Zij houden van eerlijke en transparante bedrijven.

5. Stuur je bezoekers niet TE veel

Natuurlijk heeft je nieuwe website een doel. Maar bezoekers zijn op zoek naar informatie, naar feiten. Ze willen informatie vergaren om er daarna zelf een weloverwogen beslissing mee te maken. Speel met je kaarten open en laat je bezoekers voor zichzelf beslissen. Je helpt je bezoekers meer gedetailleerde informatie: statistieken, artikelen, case-studies etc. Maar conclusies moeten door je bezoeker zelf worden getrokken.

Geschreven door: Dennis Adriaansen

Dennis is de bedenker en tevens bouwer van workwithupper.nl. Lees verder

Heb je vragen?

Twijfel niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder.