Zakelijke website laten maken?

Wil je een zakelijke website laten maken? Laat je goed informeren. Een website is namelijk zo gemaakt. Maar een website die bezoekers écht aanzet tot actie is vakwerk.

Voorkom verspilling van je budget. Lees in dit artikel precies waar je aan moet denken voordat je een zakelijke website laat maken. De tips hieronder vertellen je precies hoe je zorgt dat je de kwaliteit van je website hoog wordt 

De kwaliteitseisen van een zakelijke website

Waar moet een zakelijke website aan voldoen? Simpel: een website moet bezoekers aantrekken en bezoekers aanzetten tot actie. 

Stel je voor dat je eigenaar bent van de lokale fietsenwinkel in de buurt. Je merkt steeds meer van concurrentie van de online fietsenwinkels. Je besluit de aanval te openen. 

Je wil een strakke website laten maken die mensen kennis laat maken met het asoortiment, ze verleidt naar de winkel te komen of direct het laatste model te bestellen.

Het begint met het aanbieden van de hele collectie. Je wil een duidelijk overzicht van alle modellen. Maar natuurlijk heb je een voorkeur om modellen uit het hoge segment te verkopen. De kwaliteit is hoger, de marge is beter en je weet dat de klant het hoge prijskaartje achteraf meer dan de moeite waard vind.

1. Een zakeljke website moet verkopen

Het is ok als bezoekers van je website heel je collecite doorspitten. Maar uiteindelijk wil je de verkoop maken. De bezoeker klant maken. Het voornaamste doel van je website is dus het verkopen van je dienst of product. Gezien het bovenstaande wil je de fietsen uit het hogere segment verkopen. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een zakelijke website geschikt om online verkopen te stimuleren?

  • A. Vertel wat je aanbiedt
  • B. Vertel waarom je bezoekers geïnteresseerd moeten zijn
  • C. Beschrijf alle voordelen van het product
  • D. Neem twijfels weg
  • E. Zet aan tot actie

Een zakelijke website vertelt precies wat je aanbiedt. Een goede productomschrijving inclusief kenmerken toont de bezoeker alle specificaties waarvan zij op de hoogte moeten zijn. Maar alleen productspecificaties is niet voldoende. Wat heeft het product dat andere producten niet hebben? Van welke voordelen geniet de bezoeker wanneer ze kiezen voor het product dat je aanprijst?

A. Vertel wat je aanbiedt

Eerst en vooral belangrijk is hetgeen wat je aanbiedt. Dit is je de dienst of je product. Op de website van Vattenfall is de perfecte indeling te zien.

Het is niet lastig te zien. Zie bieden groene stroom uit Nederland aan. Maar het wordt beter.

B. Vertel waarom je bezoekers geïnteresseerd moeten zijn

Als je vertelt wat je doet, wil je ook vertellen waarom je het doet. Wat wil je bereiken? Wat heeft je lezer hier aan? In dit gedeelte match je je product of dienst met de behoeften van je bezoeker / doelgroep.

Je ziet dat ze streven naar fossielvrij leven binnen één generatie. Ambitieus voor een energieleverancier maar de boodschap werkt verbindend en laat zien waar het bedrijf voor staat.

Maar dan ben je er nog niet.

C. Beschrijf alle voordelen van het product

Nadat je de match tussen je product en de behoeften van je bezoeker hebt gemaakt is het tijd om alle voordelen te noemen. In deze sectie laat je geen ruimte onbenut. Noem alles op wat de bezoeker kan overhalen om tot actie over te gaan.

Je Unique Sellings Points (USP's) onderscheiden je van je concurrent. Voor veel websitebezoekers kunnen de punten die hier staan aanleiding geven om contact met je op te nemen. Ze raken dusdanig geintereseerd dat ze klaar zijn om je product of dienst aan te schaffen.

  • 1. USP's onderscheiden je van je concurrent
  • 2. Spelen een sleutelrol in het overtuigen van je websitebezoeker
  • 3. Lezen makkelijk weg
  • 4. Worden beter otnhouden dan lappen tekst
  • 5. Zijn goed voor je Google vindbaarheid!

Zie je hoe lekker dat werkt?

D. Neem twijfels weg

Dit gedeelte is iets minder goed uitgewerkt op de website van Vattenfall. 

Je ziet dat de link naar de klantenservice aanwezig is. In geval van vragen (twijfels/onduidelijkheid) kunnen ze de klantenservice bellen. Naar mijn mening is dit een stap teveel. Je wil nameijke alle twijfel wegnemen, zonder dat ze daarvoor hoeven te klikken, bellen of mailen.

Hierboven zie je hoe Bol.com dit doet. Ze vertellen je over de voorraad, gratis verzending, de levertijd, de retourvoorwaarden en daarna verwijzen ze voor alle zekerheid naar de klantenservice.

Maar er is meer.

2. Een zakelijke website is goed vindbaar

Een zakelijke website verkoopt alleen als deze vindbaar is. Google is de belangrijkste bron van websitebezoekers. 

Wist je dat een zoekmachine tot wel 10 x meer verkeer oplevert dan social media?

YouTube en Google Search vormen de basis van miljoenen websites over de hele wereld. Maar hoe zorg je dat je nieuwe website goed vindbaar is in Google?

Maar hoe maak je je website vindbaar in Google?

Stap 1:  Doe zoekwoordonderzoek

Zoekwoorden zijn een belangrijke factor of je zakelijke website vindbaar is in Google. Je website moet zich richten op de juiste zoekwoorden. Maar hoe vind je die? De juiste zoekwoorden zijn soms lastig te bepalen. Met een zoekwoordonderzoek kijk je op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden en welke zoekwoorden commercieel gezien interessant zijn om op te richten.

Stap 2: Kies zoekwoorden op basis van de zoekintentie van je bezoekers

Als je website al even draait, of je oude website al een tijdje vindbaar is in Google kun je eenvoudig zien op welke zoekwoorden die gevonden wordt. 

Dit is positief want je kunt hier zoekwoorden vinden die je direct meer verkeer op gaan leveren. 

Ga naar Google Search Console.

Login in en klik op de homepagina naast “Performance” op “OPEN RAPORT”.

Stap 3: Zorg voor een goede gebruikerservaring

Wil je meer tips lezen om hoger in Google te komen? Lees dan hier verder.

3. Een zakelijke website is overtuigend

Je overtuigt een websitebezoeker niet alleen met een goede productomschrijving. Je overtuigt een bezoeker door de voordelen te noemen die belangrijk zijn voor de bezoeker. Wat is belangrijk voor iemand die een elektrische fiets wil aanschaffen? Accuduur? Snelheid? Aantal versnellingen? Voor veel mensen die een elektrische fiets overwegen is accuduur een belangrijk punt. Door te vertellen hoe veel kilometer de fiets kan maken voordat deze opgeladen moet worden laat je zien waarin het product uitblinkt. Het onderscheidt een premium model van de instapmodellen.

Bedenk voor alle diensten of producten op je website welke voordelen het product brengt. Vertel waarom dit product beter is dan andere producten. En vertel over het gemakt van het product. Geef de websitebezoeker een voorproefje van alle voordelen die ze ervaren na het aanschaffen van het product.

Maar wat nog beter is.

Beschrijf waar de bezoeker op mis pakt mochten ze beslissen het product niet, of niet bij jou te kopen. Vertel dat je als enige 2 jaar garantie biedt op alle onderdelen. Of dat je reparaties op lokatie aanbiedt zodra er toch iets mis blijkt te zijn.

4. Een zakelijke website wint vertrouwen

Als je rondkijkt op het internet en de succesvolle websites van dit moment bekijkt zie je veel overeenkomsten. Een aantal technieken worden al jaren toegepast. De deur-aan-deur verkoper, de telemarketeer en de vertegenwoordigers van de energiemaatschapijen kennen deze methodes al jaren. En ze worden ook allemaal toegpast op diverse websites.

  1. > Creeer urgentie
  2. > Zet aan tot actie
  3. > Maak gebruik van sociale bewijskracht

Social bewijskracht zorgt dat je bezoekers aanzet tot actie. Hieronder zie je een voorbeeld van de grootste reiswebsite van dit moment: Booking.com. Booking staat bekend op hun verkoopstrategien. Niet voor niets zijn ze de grootste reiswebsite ooit geworden.

Op de afbeelding hieronder zie je hoe Booking.com urgentie creeert en de bezoeker aanzet tot actie.

Door te vertellen dat ze gratis kunnen annuleren maar dat er nog maar beperkt aanbod stimuleer je de bezoeker op acite te ondernemen. Zo maak je van een "ik wil gewoon even rondkijken" bezoeker een, "JA! dat wil ik!" bezoeker.

Een ander middel om vertrouwen te winnen van je bezoekers: reviews. Uit onderzoekt blijkt dat maar liefst 97% van de klanten online reviews bekijkt voordat ze overgaan tot aankoop. Daarvan geven 85% van de ondervraagde aan dat de positieve reviews hetzelfde vertrouwen geven als persoonlijke aanbevelingen.

5. Een zakelijke website vergroot de geloofwaardigheid van je bedrijf

Geen enkel middel vergroot de geloofwaardigheid van je bedrijf beter dan je eigen website. Een website die hoog in Google staat, alles vertelt over je bedrijf en met productfoto's of sfeerimpressies laat zien wie jullie zijn wekt vertrouwen. Zonder een waardige website zullen potentiele bezoekers twijfels krijgen. Ze vinden het "vreemd" als er geen website wordt gevonden zodra ze er naar zoeken.

Daarnaast biedt een zakelijke website je de kans om jezelf van de concurrentie te onderscheiden.

6. Een zakelijke website is mobiel vriendelijk

Het is tegenwoordig vrij standaard, maar je website moet op mobiel net zo lekker werken als desktop. Wist je dat maar liefst 70% van al het internetverkeer van mobiele apparaten afkomstig is? Om deze reden is het al jaren de trend om "mobile first" te werken.

Om te checken of je website mobiel geschikt is ga je naar Google Search Console en klikt op "Mobile Usability".

Op deze pagina zie je al je pagina's die door Google als mobiel-vriendelijk worden gezien.

Waarom mobile-first belangrijk is?

Voorheen lag de focus op desktop, het grootste scherm. Daarna werd het design aangepast om op mobiel “te passen”. Hierbij werden consessies gedaan op content, afbeeldinggebruik of teksten. Het belangrijkste voordeel van mobile-first is je Google ranking. Google werkt sinds enkele jaren ook mobile-first. Dit betekent dat Google de mobiele versie eerder indexeert dan de desktop versie.

Niet alleen je vindbaarheid is van belang. Mobile-first zorgt ook voor een toename in het aantal verkopen. Het aantal impulsaankopen op mobiel ligt vele magen hoger dan via een desktop computer. Je telefoon is immers sneller gepakt dan je PC is opgestart, niet waar?

7. Een zakelijke website in beveiligd met SSL certificaat (HTTPS)

Allereerst: wat is een SSL sertificaat? SSL-certificaten zorgen ervoor dat websites van HTTP naar HTTPS kunnen gaan , wat veiliger is. Een SSL-certificaat is een gegevensbestand dat wordt gehost op de oorspronkelijke server van een website . SSL-certificaten maken SSL/TLS-codering mogelijk en bevatten de openbare sleutel van de website en de identiteit van de website, samen met gerelateerde informatie. Apparaten die proberen te communiceren met de oorspronkelijke server, verwijzen naar dit bestand om de openbare sleutel te verkrijgen en de identiteit van de server te verifiëren. De privésleutel wordt geheim en veilig gehouden.

Hoe je een SSL certificaat installeert? Dat kunnen we helaas niet uitgebreid in dit artikel beschrijven. Heb je een webhostingpakket bij Hostnet? Dan raden we aan dit artikel te volgen waarin wordt uitgelegd hoe je een SSL-certificaat installeert.

8. Een zakelijke website volgt een effectieve contentstrategie

-

9. Een zakelijke website is vliegensvlug

Zoals we weten zorgt Google voor een flink aantal websitebezoekers. Google rangschikt de resultaten gebasseerd op de inhoud van de pagina's, de leeftijd van de website en de inkomende links. Maar sinds 2010 is daar laadsnelheid bij gekomen. Google's motto hierbij: een trage pagina draagt bij aan een slechte gebruikerservaring. En websites die een slechte gebruikerservaring bieden worden slecht gevonden.

Wanneer je zegt de laadtijd van je website te willen verbeteren bedoel je vaak het renderen van de website. Dit is inclusief alle teksten, afbeeldingen en knoppen. Maar je kunt de laadtijd van je website verdelen in twee delen “fully rendered” en “document complete”. Denk bij de status “document complete” aan een versie waarop je kan klikken en scrollen. De “fully rendered” versie laadt in de tussentijd door en is nog bezig de overige afbeeldingen en HTML DOM nodes in te laden. De “document complete” status in de gene waar je op moet richten. Waarnee de website “complete” is kan de gebruiker de website gebruiken. Hoe sneller die is, hoe beter.

Nu vraag je je af hoe je meet of je website snel genoeg is. 

Open Google Chrome en ga naar de website waarvan je de snelheid wil meten.

Klik op F12 op je toetsenboard.

Google Chrome Devtools verschijnt (geen paniek, ik leg uit wat je nodig hebt).

Klik op het tabje “Lighthouse”. Is dit tabje niet zichtbaar? Klik op het pijltje naar rechts. Er verschijnt een dropdown waarp je kunt klikken.

Logo workwithupper.nl
Workwithupper.nl

Vind digitale bedrijven bij jou in de buurt.